ChristenUnie organiseert politiek café voor jongeren

donderdag 24 december 2009 20:20

WEZEP - Partycentrum Coelenhage in Wezep is woensdagavond 30 december het decor voor een Politiek Café voor jongeren. Gijs van den Brink, raadslid voor de ChristenUnie, wil de leeftijdsgroep van 16 tot 25 jaar (meer) bij de politiek betrekken. "Ze hebben vast veel te melden en daar zijn we als fractie erg benieuwd naar." Begin volgend jaar zijn enkele andere kernen in de gemeente Oldebroek aan de beurt.

Vorige week kwam het onderwerp jeugd en drugs aan de orde tijdens de gemeenteraadsvergadering. Het is niet de eerste keer dat er negatief over deze groep gesproken wordt. Van den Brink wil laten zien dat het ook anders kan. "Er zijn veel jongeren die gewoon goed bezig zijn. Ze zijn druk met hun studie, actief bij een club en betrokken binnen het verenigingsleven. Dat mag best naar voren komen. Een Politiek Café wil iets anders zichtbaar maken dan negatieve berichtgeving. Ze staan toch anders in het leven dan bijvoorbeeld ikzelf als veertiger."

Face-to-face

"Het gaan laagdrempelige bijeenkomsten worden, waarbij we in huiselijke setting praten over hoe zij tegen politiek aankijken. De jeugd heeft veel contact met elkaar via moderne communicatiemiddelen, maar ik wil graag terug naar een face-to-face contact. "Als gekozen volksvertegenwoordiger spreekt het contact met burgers me natuurlijk allereerst aan. Dat contact geeft mede richting aan het goed besturen van de gemeente", geeft Van den Brink aan. De jongeren zijn de bewuste avond welkom tussen 19.00 en 21.00 uur. "We praten dan over de groep die qua leeftijd hooguit enkele keren naar de stembus is geweest. Laat ze maar vertellen welke politieke items bij hen leven. Het is belangrijk om goed te luisteren naar wat ze te melden hebben." Op donderdag 28 januari wordt in De Talter in Oldebroek een Politiek Café gehouden en op woensdag 24 februari is Gijs van den Brink, in duoschap met fractiegenoot Inge de Vries, te gast in De Heerdt in Oosterwolde. "Het is de bedoeling een kort praatje te houden en dan direct interactief bezig te zijn. Dus met korte vragen en antwoorden, zoals bijvoorbeeld ´welke relatie heb je met de politiek´ en ´wat zegt de term college van b en w je.´ In het tweede deel van de avond is het de bedoeling dat de jongeren nog meer aan het woord komen. "We willen graag weten wat zij agendapunten voor de komende vier jaar vinden. Er worden tenslotte nu beslissingen genomen die in de toekomst gevolgen hebben."

Positieve verwachtingen

Van den Brink heeft geen idee hoeveel belangstellenden hij kan verwachten voor het Politiek Café. "Het aantal vind ik ook niet het belangrijkste. Als er bijvoorbeeld dertig komen is dat volgens mij een hele goede opkomst. Komen er maar vijf, dan kunnen we wat dieper in gesprek gaan. Elk signaal is een signaal. Wanneer de formule bij onze jongeren aanslaat, zullen we doorgaan met bijeenkomsten in Hattemerbroek, 't Loo en Noordeinde."

Reacties op 'ChristenUnie organiseert politiek café voor jongeren'