ChristenUnie in aanvaring met college over verpleegbedden

maandag 21 december 2009 20:33

In de maand oktober werd onze fractie gealarmeerd door signalen van burgers die vragen stelden over het ontbreken van verpleegbedden en zorgappartementen in Wezep. Daar zaten schrijnende situaties bij. Op 31oktober van dit jaar hebben wij daarom schriftelijke vragen ingediend over deze belangrijke kwestie(zie schriftelijke vragen op onze site). Begin december kwam het antwoord van het college. Helaas was de beantwoording zeer teleurstellend.

Tijdens de `raadsvergadering van 15 december  hebben wij dit  ook duidelijk gemaakt aan het  college.

In de beantwoording  was  niets te lezen over  enig besef van de ernst van de situatie; het lijkt wel of de nood die in onze brief geschetst wordt geen issue is voor het college. Als volksvertegenwoordigers werden we afgescheept met nietszeggende woorden, zoals:

-          Ja, we hebben een regierol om alle burgers zo goed mogelijk te laten wonen en zo goed mogelijk welzijn en zorg te bieden

-          Nee, we hebben hier niets over te zeggen. De verantwoordelijkheid valt onder het zorgkantoor.

Over de nood geen enkele woord van treurnis.

Op onze concrete vragen werd niet of nauwelijks ingegaan. Wij namen dit hoog op en lichtten onze verontwaardiging nog als volgt toe..

Hoe is het mogelijk dat er in de omliggende plaatsen wel verpleegbedden zijn of komen?

• In Hattem komen in verzorgingshuis De Bongerd 16 verpleegbedden en in verzorgingshuis De Hof van Blom 40 verpleegbedden. In ditzelfde verzorgingshuis zijn de laatste tijd al meerdere personen uit Wezep geplaatst, omdat er in Wezep geen plaats meer is?
  • Ook in het Heerdense verpleeghuis De Wendhorst zijn er tientallen. (Dit verpleegtehuis valt onder dezelfde stichting als Wezep,  nl. Novel zorg en wonen).
  • Ook in  Elburg zijn tientallen verpleegbedden  aanwezig.
  • Ook lazen we de vrijdag ervoor nog in de krant dat in de regio Zwolle met het realiseren van 240 extra verpleegbedden de achterstand op dit gebied weggewerkt wordt. Zo kunnen  meer zorgvragers in hun eigen plaats  blijven wonen.

Wij vinden dit wel een groot contrast met onze gemeente waar alleen in zorgcentrum de Hullen enkele verpleegbedden komen.

Het college reageerde bij monde van wethouder  Maat zeer verontwaardigd. Natuurlijk deelde het college deze zorg en er was juist ook al veel gedaan op dit gebied. Vele gesprekken waren gevoerd met Novel zorg en wonen.

Wij vroegen ons toen wel af waarom niets van dit alles te lezen was in de beantwoording op onze schriftelijke vragen. Waarom daar niet geschreven dat het college deze zaak hoog opneemt en er alles aan wil doen om de juiste zorg binnen te halen voor haar burgers? Omdat het reglementair kennelijk geen gebruik is om te schorsen bij het agendapunt schiftelijke vragen van fracties werd het voor ons moeilijk dit uit te discussiëren. Van andere fracties kregen we helaas bepaald geen steun. We hebben letterlijk aangegeven dat we niet naar de raadsvergadering waren gekomen om een breuk te forceren. Daarom hebben we ons er niet bij neergelegd, ook nog geen vertrouwensbreuk uitgesproken, maar aangegeven ons als fractie te zullen beraden. Dit is voor ons een erg belangrijke aangelegenheid.

Kennelijk zat het wethouder Maat ook niet lekker, want hij zocht na de raadsvergadering direct contact met ons. Hij gaf daarin aan dat er mogelijk  bij de beantwoording toch termen door elkaar zijn gehaald door het college. Ging het nu over verzorgingsplaatsen of verpleegbedden? Het is ook een lastige materie. De termen zijn de laatste jaren nogal eens veranderd. Hij wil hier in het nieuwe jaar graag over doorpraten.  We zijn op zich wel blij dat Novel heeft toegezegd samen met wethouder Maat in januari een bijpraat/voorlichtingsavond te organiseren op één van de locaties in Wezep. Nu zijn we tot  een gesprek uiteraard altijd bereid, maar onze zorg en verontwaardiging zijn zeker niet weggenomen. Wat de wethouder in reactie op onze inbreng in de raad aan onderbouwing van zijn verontwaardiging inbracht hadden we liever als beantwoording van onze vragen gezien. Maar zelfs dat geeft geen voldoende inhoudelijk antwoord op onze vragen.

Daarom gaan wij onze vragen opnieuw schriftelijk aanbieden. Niet omdat we de woorden van het college niet geloven, maar omdat het goed is dat de burgers kunnen lezen wat er allemaal gedaan wordt door het college op dit gebied en wat er in ons belangrijkste democratische forum – de raadsvergadering – wordt gewisseld. Mensen  hebben ons hun persoonlijke verhalen verteld en wij mochten ze ook als voorbeelden gebruiken in onze vragen aan het college.

Het is dan ook goed om deze burgers te laten lezen dat het college hun moeiten aantrekt en er alles aan wil doen om hen te helpen waar zij kunnen.

Dus blijven onze vragen staan:

-          trekt u het gebrek aan verpleegbedden aan?

-          hoe ziet u de gemeentelijke regierol?

-          wat gaat u doen?

Inge de Vries – de Jong

TitelBestandsgrootteMIME-type
Beantwoording College schriftelijke vragen over verpleegbedden43,5 kBapplication/msworddownload
schriftelijke vragen zorgcomplex Veldheem31 oktober 2009143,0 kBapplication/msworddownload