Een nieuw jaar met nieuwe kansen (Column)

Column2woensdag 27 januari 2016 20:56

Als fractie van de ChristenUnie willen we in 2016 verder werken aan de doelstellingen uit ons verkiezingsprogramma. Het thema duurzaamheid is daarin voor ons erg belangrijk, er zijn al goede stappen gezet. Er is opnieuw een duurzaamheidslening beschikbaar gesteld voor particulieren maar nu ook voor maatschappelijke instellingen. Er komen zonnepanelen op gemeentelijke gebouwen, we vinden het belangrijk dat de overheid in deze ook het goede voorbeeld geeft. Om de klimaatdoelstellingen te halen moet er nog veel meer gebeuren, dit zal dit jaar onze volle aandacht hebben. Verder zullen we als gemeente hard aan de slag moeten om de hoeveelheid afval dat we gezamenlijk produceren te verminderen maar ook om nog veel beter te scheiden. We zullen daar rigoureuze keuzes in moeten maken.

De gemeente is vanaf 2015 verantwoordelijk geworden voor een groot aantal zorgtaken, we zijn blij dat deze overgang in Oldebroek goed is verlopen. In 2016 zal het budget nog verder verminderen en is er de uitdaging om dit niet ten koste te laten gaan van de kwaliteit. De zorg voor ‘zwakkeren’ in onze samenleving is één van de belangrijkste speerpunten voor de ChristenUnie en we zullen ons daar ook zeker voor inzetten.

Een dossier dat ons veel energie kost en zorgen baart is het bedrijvenpark H2O. Het is belangrijk dat de raden van Hattem, Heerde en Oldebroek op één lijn komen en het gezamenlijk belang van het bedrijventerrein voorop stellen. Onze stelling daarin is dat we in dit dossier met stille diplomatie meer bereiken dan met menig publieke discussie.

Er is veel werk te doen, we mogen dat doen in afhankelijkheid van onze Schepper en Heiland. Dat betekent niet dat we denken: ‘het zal wel goed komen’ maar dat geeft ons wel hoop en vertrouwen.

Wij wensen u allemaal een gelukkig en gezegend 2016.

Fractie ChristenUnie Oldebroek

v.l.n.r. Hans het Lam, Henk van Bergeijk, Engbert Jan Ruitenberg, Wim Boer, Berend-Jan Spijkerboer en Popke Graansma

Reacties op 'Een nieuw jaar met nieuwe kansen (Column)'