Zorg over betrokkenheid personeel bij samenwerking H2O

maandag 02 juli 2012 13:21

De gezamenlijke ondernemingsraden van Hattem, Heerde en Oldebroek hebben in een brief hun zorg uitgesproken over de motivatie van personeel rond de samenwerkingsverkenningen. Was er vorig jaar nog een enthousiaste houding, sinds eind 2011 zou deze zijn omgeslagen in een zekere gelatenheid. En dit zou dan veroorzaakt worden doordat het onderzoekstraject te zeer bestuurlijk en op afstand wordt ervaren. De fractie van de ChristenUnie vindt dit signaal ernstig, en zal het zeker betrekken in de raadsbehandeling op 5 juli a.s.

Juist onze fractie heeft bij de visie- en planvorming rond de samenwerking van de drie gemeenten steeds erop gehamerd om naast sturing van bovenaf (heldere visie en draagvlak voor wat we als colleges en raden willen) ook het belang van de van onderop-benadering niet te verwaarlozen (In jargon: balans tussen top-down en bottom-up). Waar deskundigen op bepaalde onderdelen elkaar vinden, elkaars expertise kunnen delen, ontstaat vanzelf een belangrijke meerwaarde. Samenwerking is immers geen middel om mensen te ontmoedigen of kwijt te raken, maar wil juist de aanwezige expertise versterken, en waar nodig ook mensen helpen zelf in een sterkere positie te komen om hun werk goed te doen. Daarom blijft het essentieel om ook via de formele inspraakorganen (de Ondernemingsraden) het personeel erbij te betrekken. De fractie is benieuwd naar de reactie van het college op de brief van het personeel.

Ton van Leijen, fractievoorzitter

Reacties op 'Zorg over betrokkenheid personeel bij samenwerking H2O'