zaterdag 28 juli 2012 19:22

De coalitie van ChristenUnie en SGP heeft sonderende gesprekken gevoerd met bijna alle fracties in de gemeenteraad. Na vertrek van het CDA uit college en coalitie behouden zij een meerderheid in de raad, maar streven zij ernaar niet primair op getal, maar op draagvlak te koersen. De gesprekken werden door alle deelnemers als constructief ervaren. Aan de orde kwamen onderwerpen die bij de verschillende fracties leven, en waarmee de coalitie rekening probeert te houden. Ook bij zaken waarover verschillend wordt gedacht bleek het gesprek erover nuttig te zijn. SGP en Christenunie zijn hun gesprekspartners daar erkentelijk voor. Kernzaken vormden met name de koers van de coalitie, de wethoudersvacature, draagvlak in de samenleving en in de raad, en zware dossiers als reorganisatie en kerntakendiscussie.

Alle fracties reageerden positief op de uitnodiging, alleen het CDA gaf aan met vakantie te zijn. De gesprekspartners deelden met elkaar het zich verantwoordelijk voelen voor een goed lokaal bestuur, ten dienste van de samenleving. Bij het dossier van de reorganisatie hadden sommigen zich onvoldoende ‘meegenomen’ gevoeld in het voortraject. Zij hadden graag gezien dat de behandeling ervan was uitgesteld. Het verzoek was hen meer tijdig te betrekken in dergelijke dossiers. Ook het draagvlak in de samenleving werd door verschillende fracties als belangrijk aandachtspunt genoemd.

Uiteraard waren er verschillen. Zo waren er fracties die het grote belang van burgerbetrokkenheid benadrukten, maar evengoed klonk er het pleidooi daar niet de verkeerde energie in te stoppen, of de directe bemoeienis vanuit de gemeente zelfs enigszins te ‘strippen’. Ook klonk de zorg of het college voldoende op sterkte is om de genoemde zware dossiers te kunnen  beheersen. Vrij breed klonk het pleidooi om in ieder geval geen nieuwe ambities of onderwerpen aan te pakken, zeker niet als daarvoor geen middelen zijn, en af te maken waar men mee bezig is. Ook pleitten sommigen ervoor om opnieuw naar prioriteiten te kijken. Enkele fracties gaven er wat de wethoudersvacature betreft de voorkeur aan door te gaan met 2 wethouders.  Op de achtergrond daarvan speelde met name het risico van nieuwe wachtgeldverplichtingen.

Na deze gesprekken hebben ChristenUnie en SGP de balans opgemaakt en een koers uitgezet. Zij hebben besloten de wethoudersvacature te vervullen. Dit vooral omdat de actuele omstandigheden, waaronder de zware dossiers, om een college vragen dat in kwaliteit en getal op sterkte is. Zij spannen zich in iemand te vinden die deze taak tot 2014 op zich kan en wil nemen. Zij voelen zich verantwoordelijk voor een zekere afspiegeling van de samenleving en de partijen waarvoor in 2010 werd gekozen. Daarom is in eerste instantie afgetast daarvoor iemand te vinden van buiten de huidige partijen ChristenUnie en SGP. Geconcludeerd moest echter worden dat de andere fracties niet willen deelnemen aan de huidige coalitie.

Niettemin zullen de coalitiefracties zich inspannen om extra aandacht te geven aan het draagvlak binnen de raad. Uiteraard heeft daarin elke fractie zijn eigen kleur en positiekeuze, maar dat neemt niet weg dat het van belang is meer te zoeken naar wat verbindt dan wat partijen scheidt. Die uitdaging ligt er op korte termijn al voor de kerntakendiscussie, en naar twee kanten: coalitie én oppositie. De pleidooien voor het gesprek met de samenleving zijn eveneens wat de coalitiepartners betreft niet aan dovemansoren gericht, uiteraard voor zover het fysiek behapbaar is voor alle raadsleden. En zeker  zullen ChristenUnie en SGP met het college in gesprek gaan om kritisch te kijken naar ambities, omvang van het takenpakket, en prioriteiten. Dit mede in lijn met wat de gesprekspartners inbrachten.

Reacties op 'ChristenUnie en SGP kiezen voor versterkt college, scherpe prioriteiten en draagvlak'