CDA verliest zichzelf in breuk met coalitie

vrijdag 06 juli 2012 11:41

Het vertrek van wethouder Nicolet Hoorn werd eenzijdig veroorzaakt door de CDA-fractie. Daarom was het door de oppositie aangevraagde debat in de Raadsvergadering van 5 juli terecht. In dat debat werden zowel door oppositie als coalitie vrijwel dezelfde kritische vragen aan het CDA gesteld. Als coalitiepartner hebben wij aangegeven bereid te zijn dit ongelukkige incident achter ons te willen laten als het CDA er lessen uit zou trekken en meewerken aan herstel van vertrouwen en de verhouding in college en coalitie. Toen het CDA op geen enkele wijze liet blijken gevoelig te zijn voor de kritiekpunten van alle overige fracties in de raad zegden in een schorsing SGP en ChristenUnie hun steun aan het CDA in de coalitie op.

In het debat heeft onze fractie aangegeven ongelukkig te zijn met het solo-optreden van het CDA. Als je het vertrouwen in een wethouder opzegt kan deze moeilijk iets anders doen dan terugtreden. Maar met deze actie van het CDA werden college, raad en samenleving overvallen. Na vele voorgaande wisselingen schaadt het ook de voortgang van het bestuur en de behandeling van belangrijke dossiers. En het imago van de politiek wordt er niet beter door. Wij hebben in het belang van de voortgang lange tijd geprobeerd het CDA in het debat tot erkenning te brengen. Wij waren niet uit op een breuk. De CDA-fractie bleef echter alleen herhalen dat het niet aan haar lag. Aan het eind legde het CDA nog een koppeling tussen het opzeggen van haar vertrouwen in de wethouder en het voorstel van het college om te investeren in de organisatie. Een voorstel waar overigens wethouder Hoorn loyaal mee had ingestemd. Toen uiteindelijk als verdediging ook al stelling werd genomen in dossiers waarover de raad pas in september nog een oordeel moet geven, en waarvan de uitkomst nog niet vast ligt, was voor SGP en ChristenUnie de grens bereikt. In een schorsing gaven zij naar het CDA aan teleurgesteld te zijn dat het tot geen enkele erkenning van fouten kwam, en geen vertrouwen te hebben in voortgang van de coalitie. De CDA-fractieleden gaven bij hervatting van het debat vervolgens zelf ook aan uit de coalitie te stappen.

ChristenUnie en SGP zullen zich nu samen beraden over het vervolg. Zij hebben nog steeds een meerderheid in de Raad. Maar de uitdaging ligt er natuurlijk om beslissingen voor samenleving en beleid te bevorderen met een zo groot mogelijk draagvlak, en niet louter op het getal. Wij zijn als fractie van de ChristenUnie dan ook positief gestemd over het gezond verstand dat er gelukkig voldoende wordt ervaren in Raad en samenleving om op inhoud en kwaliteit de nieuwe coalitie kritisch te volgen en waar mogelijk te steunen.

Fractie ChristenUnie Oldebroek

Reacties op 'CDA verliest zichzelf in breuk met coalitie'