Dubbelmandaat

Portret Henk mei 2014woensdag 04 juni 2014 09:19

Geert Wilders heeft te kennen gegeven naast het Tweede Kamerlidmaatschap ook lid te willen worden van het Europese parlement. Hij heeft meer dan 300.000 voorkeurstemmen gekregen bij de laatst gehouden verkiezingen en vindt dat hij aan deze roep van de kiezers gehoor moet geven door ook in Brussel zijn zetel te moeten innemen. Probleem is dat de wetgever het verbiedt dat iemand en lid van de 2e Kamer is en lid van het Europese Parlement. Deze functies zijn als onverenigbaar geacht. Volgens Wilders moet een zogenaamd dubbelmandaat mogelijk zijn en hij wil hiervoor desnoods de wet aanpassen. Uiteraard is de vraag of Wilders en ieder ander wel voldoende tijd heeft om beide functies naar behoren uit te oefenen. Hij gaat voorbij aan de vraag dat het ook ongewenst is dat iemand beide functies tegelijk uitoefent en dat was uiteraard hetgeen de wetgever ook voor ogen had. Met de ene pet op heb je namelijk andere belangen te verdedigen dan met de andere pet op.  Er kan dus een conflict of interest ontstaan en dat is de reden dat de wetgever het als twee onverenigbare functies heeft  aangemerkt.

Ook als raadslid heb ik daar mee te maken. Zo staat in de wet dat ik bijvoorbeeld geen griffier of  secretaris  of gedeputeerde van de provincie mag zijn. Maar ook het ministersambt of lidmaatschap van de Algemene Rekenkamer behoren niet tot de mogelijkheden. Ook ambtenaar van de gemeente Oldebroek is niet toegestaan om gelijktijdig uit te oefenen als raadslid van de gemeente Oldebroek.

Natuurlijk zie ik ook wel dat er voordelen zijn als je bepaalde functies gelijktijdig zou uitoefenen. Ik denk dan bijvoorbeeld aan het lidmaatschap van de Provinciale Staten van Gelderland. De belangen van onze gemeente kun je dan via zeer korte lijnen behartigen in Arnhem. Niettemin denk ik dat het juist is dat de ChristenUnie in een protocol heeft vastgelegd dat het niet wenselijk is dat dergelijke dubbelmandaten ontstaan. Je mag de zittende periode het werk afmaken maar je niet meer verkiesbaar stellen voor een nieuwe periode. Dan zijn andere capabele mannen en vrouwen aan de beurt om een dergelijke politieke functie over te nemen.

Henk van Bergeijk

Reacties op 'Dubbelmandaat'

chris, chris (renton) renton [871708]
Geplaatst op: 09-01-2015 07:07
Deze unieke tour Replica Horloges van zijn soort toegestaan de grootste civiele professionele patrouille Replica Horloges Nederland vliegen stralen te laten plaatsvinden alvorens nieuwe doelgroepen in het oosten van het iwc replica Middellandse-Zeegebied en het Midden-Oosten en illustreren door prachtige prestaties alle Breitling passie voor de luchtvaart. in Jordan. Deze reis, de afgunst van piloten in de wereld, blijft gegraveerd voor altijd in het geheugen van de leden van de patrouille.