De steunfractie aan het woord

IMG_7890dinsdag 24 juni 2014 00:25

Aan het eind van vorig jaar werd mij door de selectiecommissie gevraagd om plaats te nemen op de kandidatenlijst voor de ChristenUnie in de gemeente Oldebroek. Deze vraag kwam gelijk met het moment dat ik had besloten om minder te gaan werken als bestuurder bij CNV Vakmensen. Hoewel ik het wat rustiger aan wilde doen, trok mij deze vraag bijzonder. Christelijke sociale beweging met een hart voor een duurzame en rechtvaardige samenleving heb ik altijd een warm hart toegedragen. Nagenoeg vanaf het ontstaan van de RPF werd ik lid en uiteraard ben ik dit gebleven na de fusie met GPV tot ChristenUnie.

Samen met het bestuur van de kiesvereniging Oldebroek, de fractieleden en vele trouwe leden werd begin van dit jaar de verkiezingscampagne ingeluid. Het bemensen van informatiekramen op de weekmarkten, het bezoeken van instellingen en sportverenigingen, verkiezingspamfletten verspreiden, openbare debatten met andere partijen, alles werd ingezet om de ChristenUnie te promoten. Wanneer u dit leest, zal ongetwijfeld de gedachte op kunnen komen, dat hebben ze alleen gedaan om stemmen te winnen en nu hoor of zie je ze niet meer.

Daar wil ik graag als “nieuweling” een antwoord op geven. Zeker, door onder andere  genoemde inzet hebben duizenden kiezers in de gemeente Oldebroek voor het eerst of opnieuw voor de ChristenUnie gekozen. Echter, na de verkiezingen werd er hard gewerkt om een coalitie te vormen. Vervolgens werd na diverse overleggen een bestuursakkoord gesloten met de coalitiepartijen. Als steunfractielid verbaast het me hoe vaak overleg wordt gevoerd. Elke week zijn de fractieleden op pad om informatie in te winnen en bij te blijven. Om de 14 dagen is er overleg in de fractie over de komende raads- en commissievergaderingen. Elke maand zijn er gemiddeld een raadsvergadering en 4 commissievergaderingen. Hiernaast is  regelmatig afstemming met het bestuur van de kiesvereniging nodig. Het bezoeken van bijeenkomsten over “kwesties” die behandeld worden in de gemeenteraad en/of commissievergadering. Overleg en afstemming met het college. Een gemeenteraadslid heeft in mijn ogen een halve weektaak, die hij of zij naast het gewone werk verricht. Ik denk dan regelmatig aan kleine fracties in onze gemeente. Hoe moeten zij dit werk allemaal doen. Een grote fractie als de ChristenUnie kan dit gelukkig nog enigszins verdelen.

Wanneer u dit leest denkt u misschien, een gemeenteraadslid krijgt toch een redelijke financiële vergoeding? Ja, dit is allemaal netjes wettelijk geregeld. Wanneer dit maandelijks gestort wordt, zal het best meetellen aan het totale inkomen. Doch, wanneer je goed gaat rekenen, dan blijft er per gewerkt uur weinig vergoeding over.

Het zit dus dieper? Zeker, deze fractieleden zijn zichtbaar betrokken tot de samenleving van de gemeente Oldebroek. Zij willen een steentje bijdragen. Bewust van wat de Heere Jezus van ons vraagt, een rechtvaardige samenleving, rentmeesterschap, duurzaamheid, opkomen voor de kwetsbaren, zorg voor een ander. Misschien allemaal gevat in de opdracht; je naasten liefhebben als je zelf.

Arie-Jan van Oort

Steunfractielid

ChristenUnie Oldebroek

Reacties op 'De steunfractie aan het woord'

chris, chris (renton) renton [871708]
Geplaatst op: 09-01-2015 07:07
Deze unieke tour Replica Horloges van zijn soort toegestaan de grootste civiele professionele patrouille Replica Horloges Nederland vliegen stralen te laten plaatsvinden alvorens nieuwe doelgroepen in het oosten van het iwc replica Middellandse-Zeegebied en het Midden-Oosten en illustreren door prachtige prestaties alle Breitling passie voor de luchtvaart. in Jordan. Deze reis, de afgunst van piloten in de wereld, blijft gegraveerd voor altijd in het geheugen van de leden van de patrouille.