Meer, minder, anders (column)

dinsdag 17 april 2012 09:00

Je kunt niet zeggen dat het een saaie boel is in onze gemeente. In drie jaar tijd tweemaal een bijna helemaal vernieuwd college, meer dan de helft van de raadsleden nieuw, de derde burgemeester. Maar ook beleidsmatig: het huidige bestuursakkoord geeft extra aandacht aan bestuursstijl, burgerbetrokkenheid en burgerparticipatie. En ingrijpende dossiers die we hier regelmatig noemen. Vooral het rijk bezorgt ons financiële problemen. We gaan de pijn voelen van onontkoombare bezuinigingen. Dat dwingt tot ingrijpende vragen: hoe overleven we dit, bestuurlijk, financieel, sociaal?
In de lopende kerntakendiscussie komt het college met gevoelige voorstellen waarover de politiek moet gaan beslissen. De raad legde in andere tijden wel eens teveel wensen op het collegebordje. En de samenleving legde op datzelfde bordje ook wel eens teveel zaken met het verzoek om die ‘maar even te willen regelen’. Dat dwingt ons om weer naar de basisvragen te kijken: kan de overheid minder doen, kan de samenleving meer doen?

Luxe went gemakkelijk, maar het kan inderdaad vaak met minder. Soms ook niet, dan zullen we als ChristenUnie blijven letten op steun en een vangnet voor wie dat nodig is. Ook zal er geïnvesteerd moeten worden in het activeren van de samenleving. Een straat, buurt, bedrijf kan soms meer zelf doen. Oplettend zijn op onveilige situaties. Leefbaarheid in de eigen woonomgeving bevorderen door goed burgerschap. Door actiever te zijn in het onderhoud van groen, speelplaatsen, ruimen van zwerfafval. Door meer afvalscheiding aanzienlijk te besparen op kosten. Alerte bedrijven maken minder controles nodig. Enz.

We lazen dat de Klankbordgroep Wezep twee nieuwe leden krijgt. Fantastisch! Weer twee mensen die zich inzetten voor het algemeen belang. Voor praktische zaken in de directe leefomgeving van burgers zoals veiligheid, een crossbaantje, een openbaar toilet, enz. Een prachtig signaal dat tegelijkertijd de overheid prikkelt om in een andere rol dat zoveel mogelijk te faciliteren. Minder overheid en meer samenleving, maar ook een andere rolverdeling. Geen luchtig onderwerp, maar toch met uitdagingen naar twee kanten.

Willem Bart Junte, Henk van Bergeijk, Wim Boer, Gijs van den Brink, Ton van Leijen, Engbert Jan Ruitenberg, Liesbeth Vos – Van de Weg

Zie ook: www.oldebroek.christenunie.nl

Reacties op 'Meer, minder, anders (column)'