Drie Oldebroekse projecten genomineerd voor provinciale subsidie

woensdag 18 april 2012 09:00

De provincie stelt 150 miljoen euro beschikbaar voor de provincie Gelderland om projecten te stimuleren die de leefbaarheid in deze regio kunnen bevorderen. In Regio verband is er overeenstemming bereikt over de verdeling van dit geld over de verschillende ingediende projecten. In de raadsvergadering van 12 april 2012 hebben alle fracties ingestemd met de definitieve aanvraag van het Stads- en regiocontract 2012-2015. Als fractie van de ChristenUnie zijn we blij met deze stimulering waar we in Oldebroek ook van kunnen profiteren. Maar we hebben nog wel enkele kritiekpunten.

Oldebroekse projecten

In onze gemeente krijgen we een mooie bijdrage voor het klompenpadennetwerk wat we samen met Hattem en Heerde hebben ingediend. Een bijdrage voor de restauratie van molen de Hoop is zeker welkom en ook de bijdrage voor de herontwikkeling van het winkelcentrum in Wezep is een mooie duw in de rug om dit tot iets moois te maken.

Kritiek-/verbeterpunten

Maar we hebben ook nog wel enkele kritiekpunten. Het stads- en regiocontract van de Regio Noord Veluwe is er één van korte adem. Althans wanneer we kijken naar de totstandkoming van het contract met daarin opgenomen talloze projecten met betrekking tot duurzame  versterking van de structuur van de Noord Veluwe  op het ruimtelijke, economische en sociale domein. Vanwege de methode snelkookpan maakte het zeker voor raadsleden moeilijk volgbaar waarom de genoemde projecten uiteindelijk gekozen zijn.  Het voornemen van de regio is om reeds in het najaar te starten met de voorbereidingen voor het volgende regiocontract 2016-2020 . Dat biedt in onze ogen perspectief op een wat meer transparant proces.  Heerlijk vlees moet lang sudderen en dat doe je nu eenmaal niet in een snelkookpan. Voor onze gemeente Oldebroek zijn er in het voorliggende regiocontract slechts 3 projecten geselecteerd en dat is in onze ogen een mager resultaat. Het is maar de vraag in hoeverre alle genoemde projecten in de regio ook daadwerkelijk van de grond komen. Belangrijk aspect is dat om voor provinciale subsidie in aanmerking te komen dat er sprake moet zijn van cofinanciering door de gemeente. Een deel van de projecten is al opgenomen in de meerjarenplanning. Naast de cofinanciering kunnen er uiteraard ook andere redenen zijn dat een geselecteerd project in één van de andere gemeenten niet doorgaat. We zijn blij met de in de commissie Ruimte en grond gedane toezegging van het College alert te reageren indien projecten de komende periode geen doorgang vinden want dan kunnen in eerste instantie niet geselecteerde projecten in onze gemeente een eventuele herkansing krijgen.

KoeLAND

In het kader van de Groene Economie heeft de Regio Noord Veluwe een keuze gemaakt voor twee van de drie in aanmerking komende projecten allebei in Putten. Het project koeLAND uit onze gemeente is helaas buiten de boot gevallen. We vinden dit erg jammer, temeer daar de gevraagde cofinanciering niet voor rekening van de gemeente komt maar ingebracht zal worden door de ondernemer. We zijn er van overtuigd dat dit project met al zijn innovaties op het gebied van duurzame landbouw en de samenwerking met CAH Dronten waardoor er  werk- leerplaatsen  ontstaan geweldig past in visie van Oldebroek en deze subsidie goed had kunnen gebruiken om dit project van de grond te tillen. Het is voor onze fractie vooral frustrerend omdat voor ons niet duidelijk is geworden waarop en waarom deze keuze is gemaakt.   Het project koeLAND komt mogelijk wel in aanmerking voor een bedrag van € 330.000,- uit het provinciale revolving fund maar dat betreft geen subsidie want dat bedrag moet op termijn weer terugbetaald worden. In onze ogen een gemiste kans.

Besluitvorming

Op 24 april 2012 zullen de leden van de Provinciale Staten van Gelderland een besluit nemen in hoeverre voor alle aangevraagde projecten (en dus ook de drie uit onze gemeente) subsidie verleend zal worden.

Henk van Bergeijk

Reacties op 'Drie Oldebroekse projecten genomineerd voor provinciale subsidie'