Vergaderen ook buiten het raadhuis

Henk mei 2010dinsdag 03 april 2012 12:00

Elke twee weken treft u van één van onze fractieleden een weblog aan op onze website. U krijgt een kijkje in de keuken van het fractielid wat hem of haar zoal in de voorafgaande periode politiek heeft bezighouden. En zoals u wel gemerkt hebt laten we elkaar vrij in de wijze waarop we de weblog vullen. Dit keer is het mijn beurt en ik laat u wel in de fractiekeuken kijken maar niet wat er zoal aan menu klaargemaakt wordt. Wat er besproken en besloten is kunt u immers op een andere plaats wel terugvinden op onze website.

Vorige week was het de week van de diverse vergaderingen van de Commissies van de gemeente Oldebroek. In de daarvoor gehouden fractievergadering op 21 maart hebben we zoals gebruikelijk de onderwerpen op de diverse agenda’s voorbereid. Vooraf vindt er altijd al druk e-mailverkeer plaats tussen de fractieleden waarbij we het nodige aan opmerkingen en aandachtspunten uitwisselen met betrekking tot de geagendeerde onderwerpen. Dat maakt dat we in de fractievergadering zelf snel zaken kunnen doen. Zelf maak ik samen met EngbertJan Ruitenberg namens onze fractie deel uit van de commissie Ruimte en Grond. Een commissie waar doorgaans veel te bespreken is en we zelden voor 23.00 de vergaderzaal verlaten. De laatste vergadering van 29 maart was al niet anders na een 2 uur durende behandeling van de inspraakbijdrage van de heer J. Kaiser.
Afgelopen periode ook veel buiten het Raadhuis vergaderd. Naast de vergaderingen van fractie, commissie en raad zijn er nog veel meer vergaderingen waar we als raadsleden aan deelnemen. Zo ben ik namens de Oldebroeker raad lid van het Algemeen Bestuur van de regio Noord Veluwe (RNV). In mijn agenda van de afgelopen weken heb ik genoteerd een vooroverleg met burgemeester en ambtenaren en een vooroverleg met de raadsleden van de andere aangesloten gemeenten op de Noord Veluwe die in het Algemeen Bestuur zitting hebben. Het is verstandig om vooraf af te stemmen teneinde het Oldebroeker belang goed te kunnen behartigen. Op de vergadering van het Algemeen Bestuur van 19 maart hebben we onder andere gesproken over het toezicht dat het RNV uitoefent op de stichting PrOo (is verantwoordelijk voor het Openbaar onderwijs op de Noord Veluwe).
Namens de gemeente Oldebroek mag ik als aandeelhouder optreden bij de voormalige Sociale werkvoorziening Inclusiefgroep in Nunspeet. Een organisatie van de gemeenten op de Noord Veluwe die mensen met een achterstand op de arbeidsmarkt begeleidt naar zo regulier mogelijk werk. Een week voor de aandeelhoudersvergadering van 23 maart hebben de vertegenwoordigers van de RNV gemeenten vooroverlegd. Met het ook op de naderende bezuinigingen vanuit het Rijk heeft de Inclusiefgroep al heel veel bezuinigingen doorgevoerd maar het is nog steeds onduidelijk welke plaats de Inclusiefgroep krijgt bij de uitvoering van de nieuwe Wet Werken Naar Vermogen. Gaan de gemeenten dit zelf oppakken en blijft er voor de Inclusiefgroep een plek aan de zijlijn over dan is het onvermijdelijk dat de komende jaren met verlies zal worden afgesloten. Voor het eerst zullen de gemeenten dan financieel moeten bijspringen. Maar we gaan uit dat de rol van de Inclusiefgroep voorlopig nog niet is uitgespeeld en dat gemeenten gebruik zullen maken van hun Inclusiefgroep.
Op zaterdagmorgen 31 maart zijn we als fractie van de ChristenUnie Oldebroek bijeen geweest. Niet om zoals bij een fractievergadering inhoudelijke dossiers te bespreken maar om eens te overleggen over onze strategie. Daar ontbreekt het de tijd voor om tijdens de reguliere fractievergaderingen een figuurlijk met de benen op tafel met elkaar te spreken. We hebben elkaar weer mogen inspireren en visie en beleid geformuleerd.

Henk van Bergeijk

Reacties op 'Vergaderen ook buiten het raadhuis'