Soms is politiek net voetbal

Pasfoto Engbert Jan mei 2010dinsdag 26 juni 2012 21:30

Het Nederlands elftal was bij aanvang van het EK in de ogen van veel Nederlanders niet topfavoriet maar we vonden met elkaar dat we wel goed waren. De eerste ronde doorkomen zou lastig worden maar met zoveel kwaliteit in de ploeg twijfelden de meesten daar ook weer niet aan. De media stonden vol met mooie verhalen. Nu het één grote teleurstelling is geworden komen er heel andere verhalen naar buiten. De waarheid? En door welke bril bezien? Of welke belangen spelen er nog meer? Het is vaak niet alles zoals het lijkt of verteld wordt.

Een goed strijdplan bedenken, hard werken, afspraken nakomen en resultaat boven alles zijn ingrediënten voor succes. Maar soms gaat het mis, er komen blessures (Mathijsen), of worden er door gebrek aan ervaring verkeerde keuzes gemaakt (Willems), of kan men het gewoon niet meer aan (van Bommel), of eigen belang wordt boven het teambelang geplaatst (Robben).

Wat dat betreft is politiek soms net voetbal. In Oldebroek hebben we de laatste tijd door allerlei oorzaken de nodige problemen gehad in het gemeentebestuur. Daar is het nodige over gezegd en geschreven. Vaak ook met een bepaalde bril op of met een stuk eigen belang. In de raadsvergadering van 5 juli zal er een debat gevoerd worden over het vertrek van wethouder Hoorn en terecht. De inwoners van de gemeente hebben er in ieder geval recht op om te weten over het hoe en waarom.

Maar waar onze inwoners nog meer recht op hebben is dat we als gemeentebestuur ons werk doen. Er liggen nog voldoende problemen die onze inzet vragen. Dan is het zaak vast te houden aan het strijdplan (verkiezingsprogramma), hard werken (veel lezen, in gesprek gaan met belanghebbenden, oplossingen bedenken) afspraken nakomen (vasthouden aan het coalitieakkoord) en resultaat boven alles (een mooie gemeente waar het goed wonen en werken is). Dat is het verschil met het voetbal. Voor Nederland is het nu even afgelopen maar ons werk gaat door.

Engbert Jan Ruitenberg

Reacties op 'Soms is politiek net voetbal'