Samen Recht Doen aan de polder van Oosterwolde

zwerfvuil polder Oosterwoldedonderdag 03 maart 2022 09:10

Op zaterdag 26 februari, een prachtige zonovergoten dag, vond de jaarlijkse schoonmaakdag van de polder in Oosterwolde plaats.

Deze goed georganiseerde actie lag in handen van de polderbewoners, WBE Oldebroek/Oosterwolde en Weidevogelbescherming Randmeerkust. Er meldden zich een flink aantal vrijwilligers, een mooie mix van boeren, burgers en politiek die bereid waren de handen uit de mouwen te steken om zo met elkaar de polder schoon te houden.

Na een woord van welkom werden de vrijwilligers gewapend met handschoenen, grijpstok en vuilniszak op pad gestuurd. Lopen door dit prachtige gebied doet beseffen hoe belangrijk het is dat deze polder bewaard, onderhouden en schoon blijft.

De pracht en rust van de natuur, de diversiteit in flora en fauna staan in schril contrast met de zakken vol afval die na afloop van de actie verzameld werden. Met name blijken blikjes nog steeds massaal in de bermen aanwezig. Deze blikjes vormen een gevaar voor het vee van onze boeren; tijdens het maaien van het gras worden deze blikjes versplinterd en komen in het voer terecht.  Deze splinters veroorzaken wondjes in de maag van de koe, met regelmatig de dood tot gevolg.

Kleine PET flesjes werden, in tegenstelling tot voorgaande jaren, nauwelijks meer aangetroffen. En dat is goed nieuws! Inmiddels zit er statiegeld op deze kleine flesjes. ChristenUnie Oldebroek heeft jaren gepleit voor statiegeld op flesjes en blik in de strijd tegen zwerfvuil. Het effect van statiegeld is nu al duidelijk zichtbaar, een positieve ontwikkeling. Eind dit jaar komt er eindelijk ook statiegeld op blikjes om zo de enorme overlast van blik in het milieu tegen te gaan.

Eén van de aanwezige vrijwilligers opperde het idee om schoolklassen een bepaald aangewezen poldergebied te laten adopteren om zo te werken aan een stuk bewustwording bij kinderen. Wij als ChristenUnie zullen dit soort initiatieven, die bijdragen aan bewustwording, toejuichen.

Want daar zijn alle aanwezigen het over ééns: 'Bewustwording is het begin van grote stappen'

Na afloop van de opruimwerkzaamheden hebben we, onder het genot van koek en zopie, nog diverse mooie gesprekken gehad met de andere deelnemers van deze schoonmaakdag. Onze complimenten voor het organiseren ervan. Laten we elkaar een beetje beter opvoeden en zorgen dat afval niet meer in de natuur terecht komt, zodat we onbekommerd kunnen genieten wat de polder van Oosterwolde ons te bieden heeft!

Popke Graansma en Erna van den Bosch

Archief > 2022 > maart