Huisvestiging statushouders en misinformatie

key-2323278.jpgzaterdag 05 maart 2022 14:39

Dagelijks komen de beelden van de oorlog in Oekraïne voorbij en ze maken veel indruk. Niet alleen de gevechten en situatie in de steden is voor de mensen daar erbarmelijk, maar ook de grote vluchtelingenstroom die meteen op gang kwam schokt ons. Vluchtelingen, op de vlucht voor oorlog en geweld zijn er de laatste jaren al uit bijvoorbeeld Syrië en Irak. Velen zijn op weg naar Europa en sommigen bereiken zelfs onze gemeente Oldebroek. Voordat vluchtelingen een woning in Nederland krijgen toegewezen zitten ze vaak jarenlang in asielzoekerscentra. Kinderen brengen op die plek een groot deel van hun jeugd door.

Als het over het woningtekort in onze gemeente gaat, gaat het vaak al snel over statushouders. Onlangs kreeg wij als ChristenUnie het verwijt dat we eigen inwoners zouden ‘discrimineren’ omdat we statushouders voorrang geven. Hoe denkt de ChristenUnie over statushouders en wonen?

Het belangrijkste uitgangspunt van de ChristenUnie is dat we mensen die op de vlucht zijn voor oorlog en geweld barmhartig willen opvangen. We zien het als onze christenplicht om er voor hen te zijn en onze welvaart met hen te delen. In de hele bijbel is de aandacht voor de vreemdeling en de vluchteling een belangrijk thema. Wij vinden het onze opdracht om in onze tijd vluchtelingen uit naastenliefde op te vangen en een thuis te bieden. Samen recht doen is het beste zoeken voor elkaar.

Sommige landelijke politieke partijen en helaas nu ook in Oldebroek, beginnen als ze het over woningbouw hebben direct over de woningen die naar statushouders gaan. Daarmee wekken ze de suggestie dat het woningbouwprobleem veroorzaakt wordt door statushouders. Dat is gemakkelijk scoren, maar klopt niet. De schaarste op de woningmarkt wordt niet door statushouders veroorzaakt, maar omdat er te weinig sociale koop- huurwoningen bij komen. Lees hier bijvoorbeeld dit artikel daarover. Overigens, de lijsttrekker van de CVO die hier nu het hoogste woord over voert, heeft in de afgelopen raadsperiode gewoon ingestemd met gemeentelijke regelgeving (zie hieronder) die toewijzing aan statushouders mogelijk maakt.

Even wat feiten op een rijtje waarom “eigen inwoners eerst” een foute voorstelling van zaken is:

• Over wie hebben we het nu precies over de huisvesting van statushouder? “Asielzoekers worden statushouders (of vergunninghouders) zodra ze een verblijfsvergunning krijgen. Ze gaan dan deel uitmaken van de Nederlandse samenleving. Het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) koppelt deze vergunninghouders aan gemeenten. Gemeenten moeten statushouders passende woonruimte aanbieden.” Zie ook: Huisvesting asielzoekers met verblijfsvergunning (statushouders)
  • Gemeenten zijn verplicht huisvesting te regelen voor statushouders, zij krijgen daarvoor halfjaarlijks een taakstelling van het rijk. Zie ook: Taakstelling huisvestiging statushouders
  • Hoe hebben we de toewijzing van woningen aan statushouders geregeld in Oldebroek? In onze huisvestigingsverordening hebben we afgesproken als gemeenteraad wie/wat de urgentiegevallen zijn. Daarnaast hebben we met de woningbouwvereniging afgesproken in prestatieafspraken welk percentage van de woningen zij daarvoor beschikbaar stellen. Naast huisvesting in sociale huurwoningen vindt ook huisvesting in particuliere gebouwen plaats.

Resumerend, we hebben inderdaad een opgave vanuit het rijk, maar hebben ook beleid om deze in te vullen. Maar de gemeente heeft geen eigen huizen om de statushouders te huisvesten. Hoe gaat zij dat dan wel doen? Dat doet de gemeente door gebruikt te maken van afspraken uit de huisvestigingsverordening en de gemaakte prestatieafspraken. Dan de urgentieregels maar aanpassen zodat “eigen inwoners eerst” gaat gelden? Dat gaat niet helpen! Want als we niet aan onze taakstelling voldoen neemt de provincie de regie over en doet het dan voor ons. Niet elders, maar gewoon in onze gemeente.

De ChristenUnie vindt het belangrijk dat alle woningzoekenden een woning kunnen krijgen. We hebben de afgelopen jaren de volgende acties uitgevoerd om dit mogelijk te maken.

• Herhaaldelijk gepleit voor actief grondbeleid (de gemeente die zelf projecten ontwikkelt om meer goedkopere woningen toe te passen).
    • Gevraagd om nieuwe woonvormen en kleinere woningen.
    • Gepleit voor meer sociale huurwoningen door de woningbouwcorporaties.
    • Beleid ontwikkeld voor woningsplitsing en inwoning
    • Steeds aangegeven dat we ook moeten bouwen voor de regio Zwolle om ervoor te zorgen dat er voldoende woningen beschikbaar zijn, voor ingezetenen en woningzoekers van buitenaf.

Tenslotte, waar hebben we het nu eigenlijk over als het gaat om de toewijzing van woningen naar statushouders? Met dank aan de vragen van CVO hieronder nog een keurig staatje over de toewijzingen in de afgelopen jaren, opgesteld door de gemeente Oldebroek. Het blijkt over 10-15 woningen per jaar te gaan, waarvan gemiddeld 10 woningen van de woningbouwverenigingen. Als we naar de laats beschikbare jaarcijfers (2020) van Omnia Wonen en Delta Wonen kijken, zijn er resp. 44 (op totaal van 557 woningen) en 113 (op totaal van 1425 woningen) mutaties geweest. Dat zijn 157 in het totaal, in 2020 zijn er 5 sociale huurwoningen toegewezen aan statushouders, dat is dus 3,2% van de beschikbaar gekomen woningen!

-----------------------------------------------------------------------------------------

Vraag CVO over statushouders
"Daarnaast heb ik nog een volgende vraag: destijds is er volgens mij een raadsgesprek geweest met de aantallen over aan de gemeente toegewezen statushouders (per jaar), inclusief hoeveel er wel en niet gehuisvest zijn. Zou jij deze aantallen nog naar me kunnen sturen?"

Beantwoording
De Rijksoverheid bepaalt elk half jaar hoeveel vergunninghouders gemeenten een plaats moeten geven om te wonen. Dit aantal staat in de taakstelling voor huisvesting vergunninghouders. Grotere gemeenten moeten meer vergunninghouders woonruimte bieden dan kleinere gemeenten. In de gemeente Oldebroek is de taakstelling tot 2020 altijd binnen het lopende jaar gerealiseerd. Alleen in 2021 is het niet gelukt vanwege een stagnerende woningmarkt en beperkte mutaties bij de corporaties waardoor er nauwelijks woningen beschikbaar zijn gesteld.

Onderstaand een overzicht van de taakstelling in de gemeente Oldebroek:

Taakstelling

Realisatie

Huizen die zijn toegewezen
Op basis van onderstaande tabel kan worden vastgesteld dat de gemeente Oldebroek gemiddeld tussen 10 tot 15 woningen per jaar nodig heeft voor het huisvesten van vergunninghouders.

Jaar

Delta Wonen